/Posted by: jordinabiosca

L’últim Recurs, de Robert Aickman

 


 

Espectacle: “L’últim Recurs, de Robert Aickman” espectacle de terror i suspens amb guiatarra elèctrica.
Text: Jordina Biosca
Guitarra elèctrica: David García
Gènere: Terror
Autor: Robert Aickman
Durada: 55′
Públic: Adults o joves
 

En Gerard i La Maria van de viatge de noces. Es porten ben bé 20 anys de diferència però tot i això, estan intensament enamorats. Han resolt que arreu on vagin, seran sempre a llocs on mai no hagin estat abans: volen descobrir-ho tot, tot el que els manca per conèixer d’aquest mon, alhora i conjuntament. Circumstancialment, però, el tren els pararà en un poble on no havien previst anar, i el primer que els rebrà seran les campanes de l’església. Com si fossin
campanes de benvinguda tot i que al llarg de la nit, veuran que no es tractava ben bé d’això.

 

 

Espectacle de terror amb guitarra elèctrica

/Posted by: jordinabiosca

Concert d’Amor i de Mort

 


 

Espectacle: Concert d’amor i de mort
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Guitarra espanyola: David García
Durada: 1’10h
 

El primer pecat; l’aprenentatge i la vàlua del reconeixement de la pèrdua; l’amor
patern portat al límit o la quotidianitat i la llei del temps són els eixos d’aquests relats
i poemes alhora sublims i esfereïdors. Per intensos i colpidors alhora. Per
imprescindibles i a l’ordre del dia. Una èpica de la bellesa de la tragèdia amb petits
tocs d’humor.

Relats on l’amor i la mort conflueixen en un únic riu, amb tanta força i passió com la
mateixa vida. Amb el suport d’una literatura i uns autors impecables (G.K. Chesterton,
Mia Couto, Polgar, Quart, Aresti…) i el més intens de les tradicions orals on queda
absolutament al descobert, allò més essencial de la vida. Espectacle tendre i emotiu
on apareix sempre l’altra cara de la moneda.

 

Històries:
L’arbre de l’orgull (G.K.Chesterton, UK)
Ulls (Mia Couto, Moçambic)
Ananké (tradicional Inuit)
Pluja (Joan Esculies, Catalunya)
El cirerer de la dida (tradicional Japonès)
Cumpleaños de amor (Angel González)
Poemo (Jesús Lizano)
L’esglaó (Alfred Polgar)
L’Antonio Mestre Perruquer (Pere Quart)
La casa de mi padre (Gabriel Aresti)
El cor de la mare (tradicional català)
La perla (Mercè Rodoreda)

La mort no acaba amb res però tot ho transforma, matèria i esperit, vellesa i joventut...

/Posted by: jordinabiosca

Gost, La Mercè

 

 

Espectacle: Gost, La Mercè
Actrius: Jordina Biosca (text), Sylvia Kuchinow (manipulació de la llum), Anna Subirana (cant)
Públic: Adult i/o adolescent
Durada: 1h (20’ expo i documental+ 40’ espectacle)
Prèvia a l’espectacle: Petita exposició del material i fotografies de l’artista i documental

 
Hem treballat l’espectacle “Gost, la Mercè” a partir de la seva obra. El procés ha estat des de la creació col·lectiva aportant cadascuna les nostres arts, l’Anna Subirana, la veu i la música, la Jordina Biosca, la narració i la Sylvia Kuchinow, la llum i l’ombra. Hem fixat moments improvisats per crear un llenguatge afí i íntim entre la imatge, la veu, la música i els espectadors.

Música, text i llum protagonitzen aquest espectacle-homenatge a la Mercè Gost, l’artista que va revolucionar el teatre d’ombres dins la cultura contemporània mundial.

Un conte taoista, les cançons, la música i l’ombra evoquen la seva mirada, l’ànima, l’entusiasme, la creativitat i les llums i ombres d’aquesta gran artista.

 

14289896_193044507782516_4854757739985037149_o

 

Des dels seus inicis, hem viscut l’evolució del treball de la Mercè i el seu art, tant participant amb la creació col·lectiva d’alguns dels seus, com d’altres tipus de col·laboracions, ajudanties, programacions i espectadores i fans de la seva feina.

L’Anna Subirana i la Sylvia Kuchinow vam participar en la creació de l’espectacle Trans Fugues que es va estrenar al Teatre Zorrilla a Badalona el 29 de Març de 1999. L’Anna també va col·laborar en la creació de la música de l’espectacle la Llum del vi.

 

 

Per què hem volgut fer un espectacle-homenatge a la Mercè? Doncs perquè varem considerar que malgrat la seva gran qualitat artística, el seu treball era poc conegut. Volem que la gent recordi i gaudeixi de la tasca d’aquesta artista innovadora del teatre d’ombres. Això ha significat un gran repte. Amb humilitat hem creat aquest espectacle que ve acompanyat d’un vídeo i una exposició de la vida i l’obra de la Mercè Gost.

Per l’espectacle fem servir part de l’escenografia de Trans Fugues, objectes i algunes de les seves llums i lots.

Vam estrenar l’espectacle dins de l’àmbit del Festival EVA, En Veu Alta 2016 a les caves Jaume Giró Giró de Sant Sadurní d’Anoia, el poble on va néixer la Mercè.

 

Espectacle de veus i ombres

/Posted by: jordinabiosca

El nen de la neu


 

Espectacle: El nen de la neu
Narradora: Jordina Biosca
Cant i guitarra: Adolfo Osta
Públic: Adult i/o adolescent
Durada: 1h
Llengua: Espectacle disponible en català o en castellà
 

Des de la veu cantada de l’Adolfo neixen i moren històries de tots els temps. Des de la veu narrada de la Jordina, aquestes històries s’amplifiquen i descriuen al detall les sensacions i emocions del textos que han viscut a través d’aquest mateix temps.

Dramàticament o còmicament, els posarem a escena per fer emocionar o riure a aquells qui ens escoltin, rememorant textos com els del Nen de la neu i cançons tan boniques i dramàtiques com l’Hereu Riera, rient davant la ingenuïtat de la Donzella i la mort o quedant perplexos davant la duresa imposada al Comte Raixa. Tot amb just 2m quadrats i dues cadires. Més fàcil impossible.

Un espectacle de petits grans romanços

/Posted by: jordinabiosca

Conjur per mirar d’aprovar sense estudiar

 

Espectacle: Conjur per mirar d’aprovar sense estudiar i altres poemes que fan servei. 
Narradora: Jordina Biosca
Músic: Mauricio Molina
Públic: Familiar
Durada: 1h
 

A l’igual que d’una peça de roba n’hi pots treure un vestit, un barret, una bossa o un eixugamans, dels poemes també en podem treure de tot: des de conjurs per fer l’estudi una mica més fàcil fins a raps ultra moderns, contes versats o guirigalls d’animals d’allò més inversemblants. Perquè les coses no només són com són i de vegades, ni tan sols són allò que ens pensem. Una perla per a les orelles  i una sacsejada al cervell, tot plegat.a per a les orelles  i una sacsejada al cervell, tot plegat.

 

Autors: Roald Dahl, Pere Quart, Joan Brossa, Jaques Prevert i una munió de poetes del llibre Poesies amb suc.

I altres poemes que fan servei

, ,
/Posted by: jordinabiosca

Contes de Roald Dahl

 

El centenari

Al capvespre del 9 de setembre de l’any 1940, al bell mig del desert de Líbia, un caça biplà de la Royal Air Force britànica es disposava a aterrar al finalitzar la seva missió. Feia un any que Alemanya havia envaït Polònia donant lloc a l’inici de la segona guerra mundial i Europa s’endinsava en un dels períodes més tràgics i convulsos de la seva història. El pilot del caça de la RAF perdé el control del seu avió i s’estavellà al mig del desert; aquest pilot era Roald Dahl, del qual el passat 2016 en vam celebrar el centenari del naixement (1916).

 

Pilot, diplomàtic o espía britànic són algunes de les professions a les que es dedicà durant la seva vida i és que Roald Dahl era un escriptor inquiet, l’obra del qual és el reflex d’un recorregut vital convuls que li va permetre contemplar i reinterpretar la condició humana en tota la seva complexitat, des d’una mirada crítica, àcida i no sempre políticament correcta.

 

Espectacles

 

 

Tot i ser conegut principalment per la seva obra infantil (Charlie i la fàbrica de xocolata, Matilda, Les Bruixes, etc.), Dahl destaca també per les seves obres per a adults (El meu oncle Oswald, Els millors relats de Roal Dhal, Històries imprevistes….) i com a guionista d’un James Bond (Només es viu dues vegades), de molts dels relats de les Històries imprevistes (relats curts per a TV que van tenir un gran ressò internacional) i fins i tot inventor i guionista dels Gremlins, entre molt altres textos seus portats a la pantalla per directors tan famosos com Alfred Hichcock o Pedro Almodóvar i amb intèrprets de la categoria d’Angelica Huston, Johnny Deep o Sean Connery.

 

Duresa crítica en la seva escriptura, humor incisiu i un rerefons de tendresa i compassió que descarna els seus relats, reflecteixen fidelment les contradiccions de la condició humana en les seves virtuts i en les seves misèries; sens dubte, una obra que no ens pot deixar indiferents.

 

Que gaudiu de l’espectacle!

 

Espectacle interactiu per a públic adult

/Posted by: jordinabiosca

El petit eriçó

 

Espectacle: El petit eriçó (Lituània)
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Conte popular de l’Europa de l’Est
Públic: Familiar
Durada:  1h

 

Al capdamunt d’una muntanya, un matrimoni s’accidenta i es queda aïllat per la neu i el fred en una cabana. Passen els dies i les coses no milloren, fins que al final, entre sospir i sospir, tots dos acaben pensant que potser, si haguessin tingut un fill, els podria ajudar a tirar endavant. En aquell mateix moment, truquen a la porta, i qui hi apareix és, sí! Un fill! Però…, quin fill tan estrany, no???

Conte entranyable que no deixa absolutament indiferent a ningú.

 

Quan el contingut preval sobre la forma

/Posted by: jordinabiosca

Belindo lo monstruo

 

Espectacle: Belindo lo monstruo (Alguer)
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Recopilada per Pasqual Scannu a partir d’una versió del 1873 a l’illa de Sardenya.
Públic:  Familiar
Durada:  50 minuts
 
Belindo lo Monstruo es presenta com una rondalla de temàtica universal amb tots i cada un dels elements que fan que es visqui amb igual intensitat per part del públic infantil com de l’adult que l’acompanya.
La Maria, la protagonista, es veurà sobtadament allunyada de la llar familiar: haurà de triar entre tornar a la protecció paterna o emancipar-se i prendre decisions per ella mateixa.
 
Un conte imprescindible, per bonic i emotiu, on s’hi veuen a cada pas, el pas del temps, des de la infància fins a la vida adulta, i el que això comporta en l’àmbit de les decisions.

Rondalla algueresa del 1873 precursora de la pel·lícula La Bella i la Bèstia

/Posted by: jordinabiosca

El Dit a la Llaga

 

Espectacle: El dit a la llaga
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Públic:  Familiar
Durada:  1h
 

Històries d’aquelles que parlen del govern, de vaques sagrades, de la democràcia i de vells amb escopetes a l’espatlla… Històries per riure i per mossegar-se els llavis… Riure per desdramatitzar i viure les angoixes de la societat amb una mica més d’alegria… Successos tan inesperats que al capdavall resulten tant o més lògics que allò que suposadament haurien d’haver estat.
 

Espectacle adaptable segons públic. Interactiu. Gènere humorístic.
 

Allà on fa més mal i alhora fa riure més

/Posted by: jordinabiosca

L’Entrada

 
Espectacle: L’Entrada
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor: Gerard Durrell
Gènere: Espectacle de terror
Públic: Adult
Durada: 1h

 

Peter Letting era llibreter antiquari: un d’aquells homes amb mans de seda pels pergamins, amb una sensibilitat especial pels llibres, les seves històries i els seus orígens. Durant anys i anys, havia catalogat centenars de biblioteques i col·leccions i semblava que aquest plaer no hauria d’acabar mai.
 

Una nit d’hivern, però, va rebre una inesperada visita amb una, inicialment, simple demanda: catalogar una vella biblioteca heretada feia poc. Peter Letting no sabria que després d’allò, mai tornaria a ser com abans i que la vida li canviaria de forma radical.
 

Gerard Durrell ens va acostumar sempre a llibres amens i divertits, llibres on la ciència hi té una part molt important. Amb aquest relat de terror, canvia absolutament la seva traça habitual i ens transporta a un dels conflictes literaris eterns: qui sóc jo i qui és aquell?
 

Seixanta minuts de suspens continu

/Posted by: jordinabiosca

Rondalles Catalanes

 
Especacle: Rondalles Catalanes. Qui no plora no mama o El seny i la rauxa catalana
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Gènere:  Humor i drama. Espectacle parcialment interactiu
Públic: Adult
Durada: 1h
 
De nord a sud i d’est a oest, des del Pirineu i Ebre avall, des de les terres de ponent fins les costes del Garraf, si mirem a tort i a dret, no veurem enlloc un pam de net. Que de bruixes, malcarats, espavilats i bandolers arreu en tenim i sinó, només cal mirar al voltant. Això sí, tot de casa!
 

Qui no plora no mama o el seny i la rauxa catalanes

/Posted by: jordinabiosca

I va venir el vi

 

Espectacle: I va venir el vi
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Popular
Públic:  Adult
Durada:  1h
 
Que vivim en terra de vins, ho tenim clar, que ens agrada el vi, és cosa sabuda per tots, i que en una celebració sempre és a taula, és condició imprescindible arreu. Ara bé, que sapiguem d’on ve i per què té tals o quals efectes, això ja és tota una altra història. Tranquils però, que avui, entre traguet i traguet, mirarem d’estirar el fil fins on puguem per veure si traiem l’entrellat de tot plegat.
 
Aquest espectacle pot anar acompanyat d’un petit tast de vi per part del públic. S’acostuma a buscar una bodega (o no, simplement es pot servir una copa) que patrocini el vi i en faci la presentació.
 
Durant l’espectacle s’interactua verbalment amb el públic i s’inclouen històries vinculades al món del vi, rondalles, dites i endevinalles.

Tot allò que té a veure amb el vi i no surt a les guies

/Posted by: jordinabiosca

La Maria de Fusta

 

Nom de l’activitat: La Maria de Fusta (Itàlia)
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Popular italià recollit per Italo Calvino
Públic:  Familiar
Durada:  1h
 

La Maria es queda sense mare des de ben petita, i de mica en mica, en fer-se gran del tot, un mal dia descobreix que el seu pare ja no la mira tan sols com una nena…, el pare ha decidit que vol tornar-se a casar i que ho farà, amb ella!! Després d’intentar-ho tot, l’única solució que troba la Maria és fugir terres enllà. El pas de l’heroïna, encara nena al principi, fins a ser dona.
 

Conte de tradició oral italià recollit per Italo Calvino i editats en el preciós i imprescindible llibre: CUENTOS POPULARES ITALIANOS, d’editorial Siruela. Un recull de més de 200 contes amb els continguts més actuals i vigents de l’avantguarda i provinents, això sí, de la tradició oral.
 
La narració és àgil i dinàmica i absolutament interactiva amb el públic. Ideal per a púbic familiar.

Heroïna contra les imposicions de gènere

/Posted by: jordinabiosca

L’alè de la balena

Arca de Noè

 

Espectacle: L’alè de la balena
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Guitarra: David Garcia
Públic: Familiar, recomanat a partir de 6 anys
Durada: 1h
Escolars: Recomanat per a cicle mitjà i superior de primària
 

A partir d’una llegenda maorí on s’explica que els continents es sostenen sobre els lloms gegantins de les balenes, enfilarem un espectacle vinculat a la literatura i les llegendes on aquests animals enormes en són els protagonistes: un gènesis de creació del món, el sosteniment de les balenes dels continents i la personalitat d’alguns d’aquests animals: Moby Dick (H. Neville), La meva Cristina (Mercè Rodoreda) i Ananké (adaptació del mite del naixement dels cetacis dels pobles inuïts). Tot junt, amb una bellesa colpidora plena d’imatges, de mar, d’amor i passions diverses acompanyats per l’agombolador so d’una guitarra.

Llegenda maorí on els continents es sostenen sobre els lloms de les balenes

/Posted by: jordinabiosca

Rei Pippin

 

Espectacle: Rei Pippin (Itàlia)
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Popular italià recollit per Italo Calvino
Públic: Familiar
Durada: 1h

 

Un pare decideix que ja és hora que la seva filla es casi. Ella, però, tossuda com és, no vol cap ni un dels pretendents que es presenten. Al final, hi ha una opció, d’acord, sí, es casarà, però amb una condició: que el seu marit se’l pugui fer ella mateixa! El pare accedeix, però aleshores…
 

Posada en escena del dret a decidir i de les problemàtiques que això pot comportar.
L’heroïna de la història, haurà d’anar a rescatar el seu estimat…
 

Qui diu que no hi ha heroïnes? Sort en tenim d'ella en aquesta preciosa història recollida per Italo Calvino

,
/Posted by: jordinabiosca

La reina de les neus (gran format)

 

Nom de l’activitat: La Reina de les Neus (gran format)
Autor: Hans Christian Andersen
Direcció: Laura Batllori
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Músics: Dani Ibáñez i Jordi Parés
Vestuari:  Piticlino
Tècnic:  Guillem Rodríguez
Públic: Familiar
Durada: 1h
 
Dos músics, una actriu i 8 personatges a escena porten a terme aquesta bonica i brillant història d’amistat. Abans no coneguem els dos protagonistes però, en Kay i la Gerda, haurem de saber quin és el desencadenant de tota l’aventura.
 
Diuen que fa molts i molts anys, per sobre dels núvols, molt més enllà de les estrelles, hi va viure fa molt i molt de temps un bruixot: un bruixot maligne, dur, cruel i depravat que odiava profundament veure les coses boniques de la terra. Per aquesta raó, va decidir que tot allò que fos bonic es tornaria lleig, que tot allò que era dolç fos fel, que totes les paraules tendres es convertissin en insults i en renecs… I així va ser.
 
Aquesta sinopsis és l’inici de La Reina de les Neus, el clàssic conte centre europeu recollit per Andersen. En Kay i la Gerda en són els dos protagonistes. És una història dolça i preciosa de superació, on la Gerda es la protagonista absoluta que recupera en Kay del gelat regne del fred de mans de la Reina de les Neus.

 

Descarrega’t el dossier

 

 

El clàssic d'Andersen en format teatral, músics i text

/Posted by: jordinabiosca

Sir Gawain i el Cavaller Verd

 
Espectacle: Sir Gawain i el Cavaller Verd
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Anònim del S. XIV
Transcripció i pròleg: J. K. Tolkien
Públic:  Adult
Durada:  1h
 
Sir Gawain és el nebot del Rei Artús i la Reina Ginebra. Una nit de cap d’any, just abans de començar el sopar, un misteriós cavaller de color verd apareixerà a la sala de banquets i ratarà als cavallers de la taula rodona a portar a terme una acció molt especial: tallar-li el cap. A partir d’aquí, Sir Gawain serà el protagonista d’un interessant, apassionant i valerós viatge iniciàtic.
 
Molt amè i proper. La intenció és comunicar els conceptes de l’època apropant-los per forma i continguts, als actuals. La proposta interactiva amb el públic fa que el protagonista i els seus deures i desitjos, passin directament pel cos i el cap del públic. Ningú en queda al marge.

 

Honor i paraula a l'ordre del dia. Més llunyà en vigència que en temporalitat.

/Posted by: jordinabiosca

El barret

Arca de Noè

 

Espectacle: El barret
Actriu i Narradora: Jordina Biosca
Guitarra clàssica: David Garcia
Públic: Adults o joves
Durada: 1h
 

Us proposem un espectacle on la tria la fa, encara que involuntàriament, el públic. Posarem un barret ple de propostes amb noms de diferents textos i poemes, i aquell que trieu, aquell que surti, serà el que escoltareu.
 

I per arrissar encara més el ris, si a més a més voleu que us l’expliquem o narrem d’alguna manera concreta, també ho farem. La veu i la guitarra s’hauran d’adaptar, en cada cas, a les vostres propostes. O en quasi cada cas….
 
Les possibles històries:
 
– Ulls (Mia Couto, Mozambic)
– Moby Dick (Neville)
– Poemo (Jesús Lizano)
– L’esglaó (Alfred Polgar)
– L’Antonio Mestre perruquer (Pere Quart)
– He anat al mercat dels ocells (J. Prevert)
– Pluja (Joan Esculies)
– La casa de mi padre (Gabriel Aresti)
– El cor de la mare (tradicional català)
– La perla (Mercè Rodoreda)
– Las persones curvas (jesús lizano)
– En jan i la mongetera màgica (Roald Dahl)
– El cirerer de la dida (tradicional Japonès)
– Tres dames de gran valor (Amades)
– Una solitud massa sorollosa (Bhoumil Hrabal)
 

Espectacle on la tria la fa el públic

/Posted by: jordinabiosca

Tot esperant l’Amades

 

Espectacle: Tot esperant l’Amades
Narradora: Jordina Biosca
Autor: Joan Amades
Durada: 1h

 

Gràcies a Joan Amades, han arribat fins als nostres dies un munt de rondalles, dites i altres elements del nostre folklore que potser, sense la seva intervenció, s’haguessin perdut, tal i com a moltes taules catalanes ja s’ha perdut l’hàbit de veure en porró, menjar fricandó o el mar i muntanya.  Al llarg del 2016 vam celebrar el 125è aniversari del seu naixement i vam voler retre-li un merescut homenatge (a l’Amades, no al fricandó, és clar). És per això que hem triat i recuinat algunes de les rondalles, embarbussaments i calemburs més sucosos que ell mateix va recollir: històries agosarades i sorprenents amb arguments gens  políticament correctes. N’hi ha d’enginy, de tossuderia, de missaires paganots i d’altres que  entrarien dins el gènere de “sang i fetge”. Arguments que ens parlen de la gent corrent però també de nobles, reis i abats que són els protagonistes de lluites, embolics i malentesos varis.

 

Descobrirem el Joan Amades que ens mostra la vida i  la mort, el poder i l’amor sense manies i sense escatimar-ne detalls. Parlarem de cors arrencats, pactes amb dimonis, abats empatxats i reis salta llits o enganyats. El Joan Amades més adult, el que podria ser per a tots els públics si no es tinguessin manies de continguts; un Amades que ens ajuda a entendre, a través dels seus escrits, les maneres de fer, pensar i dir de la nostra terra.

 

Més informació: www.eva354.com


Més informació: www.eva354.com

Rondalles, embarbussament, calemburs i altres anades d’Amades

,
/Posted by: jordinabiosca

L’Arca de Noè (gran format)

Arca de Noè
 
Espectacle en Gira Nacional des del 2012
 
Espectacle: L’Arca de Noè (gran format)
Actriu i Narradora: Jordina Biosca
Músic: Mauricio Molina
Tècnic: Guillem Rodríguez
Mirada Externa: Jordi Palet
Guió Adaptat: Jordina Biosca
Traducció al Castellà: Laura Batllori
Idiomes: Català o Castellà
Públic: Familiar
 
-> Dossier de l’espectacle
-> Fitxa tècinica

Les històries bíbliques han transcendit en el temps sota diverses formes d’art, i a més del seu sentit religiós, formen part del nostre imaginari col·lectiu, de la nostra cultura i les nostres festes i tradicions. Malauradament, però, son cada cop menys conegudes per les generacions més joves.

 

Us proposem endinsar-nos en aquesta part del nostre patrimoni cultural a través d’un relat en el qual els animals en són protagonistes: L’Arca de Noè. La força de l’espectacle recau en la narració a càrrec de l’actriu Jordina Biosca que, acompanyada per la música i els efectes sonors de Mauricio Molina i d’un audiovisual d’animació creat per l’il·lustrador Sebastià Serra, donaran vida a les peripècies que va viure Noè per enfrontar-se al diluvi universal.

 


 

Una història universal molt més enllà dels animals

/Posted by: jordinabiosca

En Jack i ella, la més bella

 

Nom de l’activitat: En Jack i ella, la més bella (Anglaterra)
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Conte de tradició oral anglès, The Grateful and the Death
Públic:  Familiar
Durada:  1h
 
Una nit, en Jack té un somni que li canviarà la vida. L’endemà al matí quan es llevi, decidirà emprendre un llarg viatge per trobar la noia amb qui ha somiat, malalta segons ell, i a qui ha de salvar. Al capdavall, però, ni tan fàcil serà trobar-la, ni tan llest serà ell, ni tan malalta trobarà la noia. Tot plegat serà allò de que res és el que sembla i entremig, morts, bruixes, bocs i encanteris a doll!
 
Tan picant, com transgressor i delirant.
 

La més transgressora i políticament incorrecte de les històries mai sentida

,
/Posted by: jordinabiosca

L’Arca de Noè (petit format)

Arca de Noè
Espectacle en Gira Nacional des del 2012

 
Espectacle: L’Arca de Noè (petit format)
Actriu i Narradora: Jordina Biosca
Músic: Mauricio Molina
Guió Adaptat: Jordina Biosca
Traducció al Castellà: Laura Batllori
Idiomes: Català o Castellà
Públic: Familiar

 

Les històries bíbliques han transcendit en el temps sota diverses formes d’art, i a més del seu sentit religiós, formen part del nostre imaginari col·lectiu, de la nostra cultura i les nostres festes i tradicions. Malauradament, però, son cada cop menys conegudes per les generacions més joves.

 

Us proposem endinsar-nos en aquesta part del nostre patrimoni cultural a través d’un relat en el qual els animals en són protagonistes: L’Arca de Noè. La força de l’espectacle recau en la narració a càrrec de l’actriu Jordina Biosca que, acompanyada per la música i els efectes sonors de Mauricio Molina i d’un audiovisual d’animació creat per l’il·lustrador Sebastià Serra, donaran vida a les peripècies que va viure Noè per enfrontar-se al diluvi universal.

 

Arca-de-Noè-Jordina

Una història universal molt més enllà dels animals. Format teatral

/Posted by: jordinabiosca

Songo, el nen que nasqué de la terra

 

Espectacle: Songo, el nen que nasqué de la terra (Japó)
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Conte popular japonès
Públic: Familiar
Durada: 1h
 

En Songo, quan va néixer, ho feu d’una manera ben poc habitual: no va venir amb cigonya, ni com a regal de reis i ni tant sols va sortir del ventre de la seva mare…, va néixer de dins un préssec gegant enterrat enmig d’un bosc. Queda clar, doncs, que en Songo hauria de ser un nen ben especial…
 

Els contes japonesos es caracteritzen pel seu exotisme i la varietat d’icones culturals i mitològiques que els envolten. El seu univers és ple de dracs, fruites com el préssec, neu a dojo o arbres com els cirerers. Els seus ocells són els faisans i la seva fantasia plena de poesia.
 

La proposta de contes japonesos respon al desig d’apropar aquesta cultura que tant ens diferencia de la nostra en la forma però en cap cas, dels continguts dins la tradició oral.
 

El personatge més famós del Japó ara en català

/Posted by: jordinabiosca

El fill del sabater

 

Espectacle: El fill del sabater (Polònia)
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Conte popular de l’Europa de l’Est
Públic:  Familiar
Durada:  1h

 
L’Ivan ha decidit anar a recórrer món. Entre viatge i viatge, arriba a un poble on al capdamunt d’un turó, hi ha un castell abandonat. Abandonat? No, no! Alguna cosa malèfica hi ha, perquè ningú que hi hagi anat, n’ha tornat mai més. L’Ivan però, és valent i decideix anar a veure què passa allà dalt.
 
Conte ideal per hivern, tots sants i jornades de bruixes i demés…!

 

L'inevitable emancipació

/Posted by: jordinabiosca

El fil d’Ariadna

 
Espectacle: El fil d’Ariadna
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Públic: Adult
Durada: 1h
 
Pyrene viu amb el seu pare, el Rei Tubal a la zona nord de la península. Al seu voltant tot és plàcid i agradable, però la seva època és convulsa i plena de monstres i herois, que sense ella imaginar-s’ho, arribaran a la porta de casa seva per teixir una història plena de passions, mort i éssers sobrenaturals.
 
Continguts mitològics:
Pyrene serà el fil conductor d’aquesta història per la seva mort a mans de Gerió, qui havia criat el bou que, a Creta, enamorava a Pasífae i la deixava prenys. Pasífae, fruit d’aquell amor, va tenir un nadó amb cap de bou i el cos d’home, i el seu espòs la desterrà (el Rei Minos) i creà un laberint maleït construït per Dèdal on hi hauria de viure el Minotaure. Anys després de les guerres amb Atenes, arribà Teseu a Creta com a donzell per al sacrifici dels vençuts atenencs al minotaure, però Teseu subjugà i enamorà Ariadna, filla del Rei Minos, la qual l’ajudà a sortir del laberint després de matar el minotaure. Mentrestant Minos, foll d’ira, condemna Dèdal i el seu fill Ícar a restar empresonats a una torre enmig del laberint. Abans de morir de set i fam, tots dos intenten fugir volant, amb diferent sort per un i altre finalment. Tampoc no té massa fortuna Egeu, pare de Teseu i rei d’Atenes, en pensar que el seu fill ha mort en l’empresa a Creta i foll de pena, es llança per un penya-segat al mar que, per sempre més, portarà el seu nom. Mentrestant, lluny d’allà, Pyrene haurà vist la batalla entre Gerió i Heracles, nascut de Zeus i Alcmena, semidéu a través d’Hera.

 

Mitologia grega i polítiques quotidianes

/Posted by: jordinabiosca

La reina de les neus (petit format)

 

Especacle: La Reina de les Neus (Petit Format)
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Conte clàssic centre europeu recollit per Andersen
Públic:  Familiar
Durada:  1h
 

Per sobre dels núvols, al capdamunt del cel, hi va viure fa molt i molt de temps un bruixot: un bruixot maligne, dur, cruel i depravat que odiava profundament veure les coses boniques de la terra. Per aquesta raó, va decidir que tot allò que fos bonic es tornés lleig, que tot allò que era dolç fos fel, que totes les paraules tendres es convertissin en insults i en renecs… I així va ser.
 

Aquesta sinopsis és l’inici de La Reina de les Neus, el clàssic conte centre europeu recollit per Andersen. En Kay i la Gerda en són els dos protagonistes. És una història dolça i preciosa de superació, on la Gerda es la protagonista absoluta que recupera en Kay del gelat regne del fred de mans de la Reina de les Neus.
 

El clàssic d'Andersen en petit format

/Posted by: jordinabiosca

Entre el cel i la terra

 

Espectacle:Entre el cel i la terra
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Percussionista:  Mauricio Molina (www.mauriciomolina.com)
Públic: Adult
Durada: 1h
 

ENTRE EL CEL I LA TERRA neix del desig d’apropar l´hagiografia, o sia, la vida dels sants, a tots els públics. Acostar el santoral als habitants de les nostres poblacions i fer-ho indistintament sense tenir-ne en compte les edats, el credo o la nacionalitat: d’aquesta manera donem a conèixer a aquells qui són els protagonistes o l’excusa de les nostres festes: a aquells qui donen nom a les nostres ermites, als nostres carrers o a les poblacions on vivim. Pretenem acostar-nos al màxim de públic per a mostrar a aquells qui, durant els seus temps i durant molt de temps després, van ser els herois que van marcar la pauta i en molts casos, van servir d’exemple i model per a gran part de la població. Fem doncs, un apropament cultural i lúdic per a tots els públics, de les vides, miracles i “millors moments” de les històries més santes de la història.
 

Si es tracta de buscar històries on la passió, l’amor desbocat, el poder, la sang i la política hi siguin ben presents, no tindrem més remei que remetre’ns als nostres propis noms: Joan, Rita, Úrsula, Nicolau, Tecla, Narcís, Eulàlia…o sia, a buscar les històries dels sants de les nostres viles, capelles o coves d’arreu. Aquest espectacle proposa una apropament a aquestes figures que en altres temps van ser herois i que ara configuren les nostres dites, celebracions i festes vàries.
 

Històries, miracles, turments i visions místiques

/Posted by: jordinabiosca

La flor del panical

 

Espectacle:La flor del panical
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Popular català recollit per Joan Amades
Públic: Familiar
Durada: 1h
 

Un rei cau greument ferit i la seva vida corre perill de mort. Ningú és capaç de curar-li la ferida que té a la cama i sembla que no hi haurà salvació possible. Un vell, però, comunica al monarca i a les seves tres filles que sí que hi ha una cosa que el pot curar: la flor del panical. És d’aquesta manera, com , per ordre d’edat, les tres noies surten a buscar la flor que ha de guarir la cama del seu pare. Qui la trobi de les tres, serà la futura reina d’aquelles terres. Ara bé, aquesta recompensa pot resultar o no, ser la clau per a trobar la flor.
 

De manera curta i directa, aquesta preciosa història mostra les actituds humanes quan les riqueses i el poder marquen les iniciatives que haurien de dictar el cor i la responsabilitat.
 

Hi ha moltes versions i noms per a aquest conte tradicional català recollit per Joan Amades, la més coneguda seria la que porta el nom de La Flor Romanial.
 

El seny i la rauxa catalanes a flor de pell

/Posted by: jordinabiosca

El vell que feia florir els arbres morts

 

Espectacle: El vell que feia florir els arbres morts (Japó)
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Conte popular japonès
Durada: 1h
 

Al capdamunt d’una muntanya envoltada de boscos secs, morts i cremats, hi vivien una parella de vellets. La seva principal alegria era un petit gosset, de pèl rinxolat i blanc, que era la nineta dels seus ulls. El seu veí, però, un home sec i magre i sempre malhumorat, no pensava pas el mateix, no…
 

El poema d’Apel·les Mestres explica perfectament el què d’aquest conte de tradició oral:
 

La mort no acaba res però tot ho transforma,
matèria i esperit, vellesa i joventut;
allà on ella ha passat tot ha mudat de forma,
tot ha mudat de ser, però res s’ha perdut.
 

Els contes japonesos es caracteritzen pel seu exotisme i la varietat d’icones culturals i mitològiques que els envolten. El seu univers és ple de dracs, fruites com el préssec, neu a dojo o arbres com els cirerers. Els seus ocells són els faisans i la seva fantasia plena de poesia.
 

La proposta de contes japonesos respon al desig d’apropar aquesta cultura que tant ens diferencia de la nostra en la forma però en cap cas, en continguts.

Conte japonès amb metamorfosis infinites

/Posted by: jordinabiosca

Paolo i la reina del mar

 

Espectacle: Paolo i la reina del mar (ITÀLIA)
Narradora i Actriu: Jordina Biosca
Autor: Conte popular italià dins la col·lecció de Mil anys de contes de mar, d’editorial Baula
Públic: Familiar
Durada: 1h
 

En Paolo viu amb el seu pare i el seu germà a tocar de platja, en una cabana bastant petita i pobre. El pare és pescador, i cada dia del món surt a buscar menjar a mar per als seus fills, però un mal dia, els taurons inunden la zona i serà impossible trobar cap mena de menjar per aquells vorals. Encara que…, sí! cap al nord, encara que el mar sigui més fosc, més negre i més fred, diuen que allà sí que encara hi ha molts peixos! El pare d’en Paolo hi anirà però enlloc de peixos hi trobarà…?
 

Espectacle interactiu.
 

Dracs, aigua i castells per als més menuts

/Posted by: jordinabiosca

Rondalles Mallorquines

 

Nom de l’activitat: Rondalles Mallorquines
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Públic:  Familiar
Durada:  1h cada un dels contes

 

La Rondallística mallorquina de Mossèn Alcover és un dels llegats més importants de la narrativa oral catalana: les seves històries són plenes de tot allò que com més grans ens fem, més por ens fa que escoltin els menuts… Abandonament, morts, transformacions, raptes…., però també moltes heroïcitats, superacions i desig: un autèntic motor literari per aprendre a viure. O no? Potser caldrà recuperar-les per a saber-ho!

 

Els espectacles:

 

NA TRICAFALDETES
Versió mallorquina del famós conte de Hansel i Gretel on és ella i únicament ella qui s’ha de salvar de caure a l’olla de l’ogre. Enginy i destreses femenines.

 

ES FILL DEL PESCADOR
Tothom de vegades, té un mal dia, i aquell matí, el pare sense adonar-se’n, va vendre el cos (no pas l’ànima) del seu fill a un peixot enorme sorgit d’en mig de la mar.

 

ES CAVALLET CONSELLER
L’heroi d’aquesta història en passa de tots colors i de tota mena: treballar en un castell amb una espècie de parent llunyà d’en Barba Blava fins a convertir-se en el genet d’un cavall que es converteix tot en or.

 

A ses illes les coses sempre poden veure's des d'un altre angle

/Posted by: jordinabiosca

Contes sobre la mort

 

Espectacle: Contes sobre la mort
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Públic: Familiar
Durada:  1h
 

Tres contes on la mort, i de vegades la por a la mort o el desconegut, conflueixen en un mateix fil narratiu. Amb riures, aventures i potser fins i tot una mica de pena, els relats transcorren en mons imaginaris on hi viuen els morts, en mons imaginaris dins el nostre món i el món on vivim. Ras i curt.
Per a totes les edats, sense censures.
 

Sessió ideal pels voltants de Tots Sants o per tractar la mort amb els més menuts.
Ideal per fer-la amb els pares.
 

Les possibles històries:
Viatge al Regne dels Morts (Mèxic, tradició oral)
Llops dins les parets (Neil Gaiman)
El cor de la mare (Catalunya, tradició oral)
El soldat i la mort (Rússia, tradició oral)
Ananké (Inuït, tradició oral)

Per apropar-nos a aquella qui no coneixerem fins que ens arribi l'hora

/Posted by: jordinabiosca

Comarques

 

Espectacle: Comarques
Narradora: Jordina Biosca
Públic: Adult
Durada: 1h
 

Comarques és un cicle d’espectacles al voltant d’un viatge: d’un viatge limitat en el temps però immens en l’espai on es portarà l’espectador a conèixer i descobrir els rerefons de les comarques catalanes, les seves vicissituds, manies, llegendes, carreteres i idiosincràsies vàries vinculades al paisatge, la gastronomia, les llegendes o el patrimoni. Comarques pretén ser un periple ple de màgia per acostar allò més allunyat i de la manera més propera possible a un públic disposat a desplaçar-se on sigui sense moure’s de la cadira.
 

L’Alta Ribagorça, el Ripollès, l’Anoia, el Baix Ebre o Les Garrigues són algunes de les propostes que us fem. I si en voleu alguna d’especial, només cal que ens ho comenteu.

 

Ripollès de Verd Lluert

Que Sant Eudald ens guardi a tots! Als golluts, a l’home serpent de Llaés, al Comte Arnau, al mariner de Sant Pau, al verd Lluert i a qualsevol altre que ens vingui a visitar. Que tots hi són benvinguts en aquestes terres: fins i tot personatges de la talla d’Odisseu, Mossèn Cinto o fins i tot un famós Abathi ha passat. Us ho perdreu pas?

El Ripollès enxarxa mites entre rius, monestirs i avencs, entre abats i pagesos, i si esteu amatents i us deixeu seduir pel broll de les seves aigües i pel murmuri del vent i les muntanyes, per una veu que us expliqui noves històries, segur que podreu descobrir una pila d’intimitats que mai abans ningú ens havia contat.

 

Alta Ribagorça

Per accedir a aquest espectacle, és de necessitat poder deixar les carreteres grans a banda i endinsar-nos a través de carreteretes secundàries, sinuoses, atractives i no sempre en bon estat. Deixar el camí marcat i explorar noves rutes. L’Alta Ribagorça és un territori complex, ple de bellesa i d’històries on els éssers més emblemàtics de la mitologia catalana hi tenen cabuda alhora que fets històrics i edificis monumentals preservats al llarg dels segles. I per sobre de tot això, un Pantocràtor que en marca la pauta i ens ajuda a obrir la mirada un cop sota els seus ulls, a la vasta immensitat que s’albira als seus peus.

Aquest és el simple i alhora complex espectacle d’un viatge a l’Alta Ribagorça narrat a través de l’experiència i les peripècies que hi va viure la mateixa narradora durant els dies que hi va estar. Un petit viatge i un intens periple que quallen davant l’espectacle que ofereix el territori a través de la seva historia i les veus dels seus habitants.

 

Cicle d'espectacles al voltant d'un viatge

/Posted by: jordinabiosca

Tristany i Isolda

 

Espectacle: Tristany i Isolda
Narradora i Actriu:  Jordina Biosca
Autor:  Joseph Bédier
Traductor:  Carles Riba
Públic: Familiar
Durada:  50 minuts
 

Tristany i Isolda s’enamoren tot i que el seu amor és impossible. Hi ha un rei, un regne, gegants i pocions d’amor entremig i espases i persecucions. Intentaran escapar-se i viure al bosc, allà on sigui, per tal de poder seguir junts. Ho aconseguiran?
 

Aquesta és una de les possibles sinopsis d’un dels més bells romanços escrits mai. Amb aquest espectacle, aproparem als més menuts, els ideals del S.XII, amb llenguatge actual i amè que no ens allunya gens dels sentiments d’aleshores. Una oportunitat única de conèixer una de les joies literàries de la nostra cultura.
 

Els clàssics a l'abast dels més menuts

/Posted by: jordinabiosca

Curs de lectures en veu alta

 

Nom de l’activitat: Curs de lectures en veu alta
Docent: Jordina Biosca
Públic: Totes les edats. Grups homogenis d’edats aproximades. Màxim 15 persones.

Durada: 2h, 6h, 9h o 12 hores
 

Les lectures en veu alta són l’esglaó següent que va venir a continuació de la narrativa oral. Quan la majoria de la població no sabia llegir, aquells qui volien comunicar coneixements o pensaments, distreure o adoctrinar, ho feien moltes vegades a través de lectures en veu alta. Aquest art ha anat disminuint tant en la qualitat com en la quantitat de bons lectors.

 

Taller pràctic.

Comunicació i tècnica per a una bona lectura en veu alta

/Posted by: jordinabiosca

Curs de formació en la narració oral

 

Nom de l’activitat: Curs de formació en la narració oral
Docent: Jordina Biosca
Públic: Tots les edats. Grups homogenis d’edats aproximades. Màxim 15 persones.
Durada: 2h, 6h, 9h o 12 hores
Requisits tècnics:  sala àmplia, amb cadires

 

Metodologia

Classes pràctiques des del principi fins al final amb petits apunts teòrics al llarg i entremig dels exercicis. No es treballarà inicialment i directament amb el conte escrit sinó que intentarem trobar què és un conte, què hi trobem i què no, quines són les nostres aptituds comunicatives i on tenim més o menys força: a la veu, al cos, l’espai, els objectes, les cançons… Cada u ha de poder trobar el seu propi estil a través dels propis descobriments escènics i narratius.

 

El que buscarem serà l’originalitat, i en cap cas, donar pautes als assistents als cursos per a que es converteixin en simples reproductors de texts. La finalitat és clara: poder transmetre una història i fer-ho amb coherència, amb desig i passió, amb continguts interessants i amb el màxim de recursos possibles per a fer-la ben rica i ben atractiva. Ja sigui per després, poder-ho portar a la pràctica en àmbits professionals o personals.
Proposem doncs, un curs de lectures en veu alta. Volem recuperar un seguit de temes importants vinculats a aquest fet:

 

Pautes i recursos per poder explicar una bona història

/Posted by: jordinabiosca

Llegir i sentir a Roald Dahl

 

Nom de l’activitat: Al ventre i a les orelles: llegir i sentir Roald Dahl
Docent: Jordina Biosca
Públic: Totes les edats. Grups homogenis d’edats aproximades. Màxim 15 persones.
Durada:  6h, 9h o 12 hores

 

Tenint en compte que l’any 2016 és l’any Roald Dahl, hem agafat aquest imprescindible autor com a fil conductor per a fer un curs (que ha de ser divertit, amè i sobretot, engrescador) de lectures en veu alta. Les lectures en veu alta són l’esglaó següent de la narrativa oral. Quan la majoria de la població no sabia llegir, aquells qui volien comunicar coneixements o pensaments, distreure o adoctrinar, ho feien moltes vegades a través de lectures en veu alta.

 

Aquest art ha anat davallant tant en la qualitat com en la quantitat de bons lectors. Ara, estem disposats a recuperar aquest art amb tots aquells qui ja el practiquen, aquells qui el demanden i aquells i volen aprendre com portar-lo a terme: o sia, vosaltres!

 

Volem aprofitar i reivindicar que aquest 2016 serà l’any del 100 aniversari del naixement del gran escriptor Roald Dahl. Proposem un curs de lectures per a grups homogenis de qualsevol edat per gaudir i llegir i interpretar i sobretot, dramatitzar, els textos (que en són molts i variats) d’aquest fenomen de la literatura i la creativitat.

 

Voldríem, alhora, recuperar un seguit de temes importants vinculats al fet lector en veu alta:

– Ser un bon comunicador: cós i “ànima” al llegir els textos.
– Comprensió lectora: continguts i formes
– Interès en la lectura: gaudir-la i comunicar-la.

Aprendre a fer lectures dramatitzades dels textos de Dahl

/Posted by: jordinabiosca

Festival EVA

El Festival En Veu Alta (EVA), neix el 2005 amb la finalitat de divulgar la narració i la tradició oral. A través de la paraula, d’allò que dóna entitat i és la història d’un poble, es volen recuperar i alhora transmetre totes aquelles llegendes, dites, romanços, gloses, versos i històries que han estat transmesos pels nostres avantpassats i que amb el pas de les generacions i entre tots, hem estat capaços de recuperar i mantenir.

 

Més informació: www.enveualta.com

 

Festival En Veu Alta

/Posted by: jordinabiosca

EVA354

 

Què és l’EVA354? L’any passat us vàrem presentar el Projecte Lectures, un servei de Voluntariat Lector que ja fa més d’un any que s’està estenent pel Penedès. Aquest 2015 el projecte lectures ja no és projecte sinó que esdevé realitat consolidada i per aquesta raó li hem canviat el nom. L’hem anomenat d’aquesta manera tan curiosa i alhora coherent: EVA354. Què vol dir, això? Evidentment, li diem EVA per l’acrònim En Veu Alta i per la seva vinculació (d’on neix la proposta) amb el Festival EVA, EN VEU ALTA. El 354 és una mica més complex però fins i tot més excitant: l’any 354 d. de C va néixer Sant Agustí d’Hipona, un dels grans pensadors de la història occidental i personatge a través del qual es té constància del primer document escrit on es fa esment de les lectures en veu alta. Els vàrem unir i ens va aparèixer l’EVA354 a les mans.

 

Així doncs, volem donar a conèixer l’EVA354 i durant els dies que dura el festival EVA a través de les lectures obertes al claustre, amb cursos de formació de lectures en veu alta, espectacles professionals de lectures i les “llegides” que els grups de voluntaris de l’EVA354 fan arreu del Penedès en diferents espais públics. Durant els dies del Festival, totes les lectures seran obertes per tal que els qui ho desitgeu, pugueu llegir o escoltar allà on es facin propostes lectores.

 

Especial Neus Català

I aquest 2015… l’EVA i l’EVA354 s’adhereixen a la commemoració de l’any Neus Català.
Amb motiu dels 100 anys del seu naixement el proper 7 d’octubre, la Generalitat de Catalunya proposa reconèixer la figura de Neus Català amb diferents activitats durant tot aquest any. Neus Català és una dona forta, coratjosa i solidària, que s’ha convertit en el testimoni de totes les dones que van lluitar a la Guerra Civil i a la Segona Guerra Mundial. Lluitadora antifeixista, supervivent dels camps d’extermini nazis, propagadora del seu testimoni i infermera.

 

Més informació: www.eva354.com

 

Servei de voluntariat lector